>büyük çocuklara kitaplar

>selim ileri’nin aşağıdaki yazısını okuyunca çocukluğumda sevdiğim kitapları yad etmek geldi içimden, daha önce bir kez daha yapmıştım. bir de bazen anne babasıyla kitapçıya gelmiş 9-10 yaşlarında çocuklar görüyorum. kitap seçmeye çalışırlarken ordan birkaç kitabın adını söyleyebilmek için resmen yanıp tutuşuyorum ama susuyorum. her çocuğun bence okuması gereken kitaplar var yani o kitapları okuma zevkinden mahrum kalmamaları lazım. arada sırada daha büyük çocuklar için de kitap önermeye karar verdim madem kitapçılarda sesimi çıkaramıyorum…



* enid blyton’un efsanevi kahramanları afacan beşler ve gizli yediler‘in yeni baskıları yapılmış. 10-12 yıl önceki baskılar da internet kitapçılarında bulunabiliyor. ben bizim okuduklarımızı yani yirmi küsur yıl önceki baskılarını kadıköy’deki bir sahafta buldum, şimdi eksiklerimi tamamlayacağım. olur da cem o yaşa geldiğinde piyasada hiçbiri olmaz, bu riski göze alamam. hoş bakalım o benim kadar çok sevecek mi? denemeden bilemeyiz. bu arada bizim afacan beşler’imizin kurucusu ayşe (36) ödünç alıp yıllar sonra tekrar okudu bendekileri.


* lastik pabuçlar: kaç defa okuduğumu hatırlamıyorum. burda bile 2. kez konusu geçiyor. muhteşem çizimler, zoşçenko’nun yarattığı iki kardeş karakterin komik, hüzünlü, gerçek kısa hikayelerine eşlik ediyor. hala aynı kapakla bulunabiliyor. bu kitabı her görüşümde hala bulunabildiği için seviniyorum.
* marcel ayme kuğuların türküsü ile samed behrengi’nin püsküllü deve benim can yayınları’ndan ilk okuduğum kitaplardı. sınıf kitaplığından seçmiştim; o gün sınıfa 2 koli kitap gelmişti. yepyeniydiler, hepsi benim olsaydı diye geçirmiştim içimden. 2. veya 3. sınıftaydık. öğretmen herkese birer kitap dağıttı, bu kitapları evde ince pembe naylon kap kağıdı ile kaplayacaktık ve okuyup geri getirecektik. ben kendi okuyacaklarımı seçmek istemiştim ve öğretmen de izin vermişti. hiç unutamadığım bir gün. o gün eve çok heyecanlı ve mutlu bir çocuk olarak gitmiştim. bu kitapları da görüyorum kitapçılarda demek yeni baskıları yapılıyor hala, 25 sene öncesinden bahsediyorum. 25 mi dedim ben? evet 25.

* charlie ve lola’nın yaratıcısı lauren child’ın kesinlikle ben adlı kitabını
okumadım, ben çocukken böyle bir kitap yoktu, yeni çıktı. charlie ve lola’nın çizgi filme dönüştürülen kitapları o kadar başarılı ki (maalesef türkçeleri yok, ingilizcelerini pandora’dan buldum. çizgi filmleri türkçe dublajlı olarak çıktı, 2 tanecik. sanırım fazla ilgi çekmediği için devamı gelmedi oysa bence piyasadaki bütün çizgi filmlerden daha güzeldiler. artık sadece internet mağazalarında bulabilirsiniz.) bunun da iyi bir kitap olduğundan eminim, biraz karıştırdım, daha çok 5-6 yaştan itibaren kız çocuklarının ilgisini çekeceğini tahmin ediyorum; ilerde bir kızım olursa diye alsam mı diye bile düşündüm bir ara. bu kadar da rahatsız bir insanım işte.

* ömer seyfettin’in kaşağı’yı çok severim yine o kadıköy’deki sahafta kaşağı’nın kendi okuduğum baskısını buldum, hemen aldım. şu küçük mavi ciltli milliyet yayınları’ndan çıkmıştı. onu bulmak çok büyük bir sevinç oldu benim için.

* bugünkü son kitaplar roald dahl’dan. roald dahl’ı 2o’li yaşlarımın başında beni çarpan son perde kitabındaki öyküleriyle tanıdım. böyle tekinsiz öykülerin sahibinin birbirinden şahane çocuk karakterleri olduğunu daha sonra öğrendim. benim seçtiklerimden biri matilda, diğeri de cadılar.

* bi dakika bir de pıtırcıklar vardı. çocukluğumdakilere ek olarak bir de yazarın ölümünden sonra yayımlanan 2 ciltlik bilinmeyen öyküleri eklendi seriye. herkes okumalı. vivet kanetti’nin çevirisiyle pıtırcıklar kaçmaz.

beni kitaplar konusunda mimleyen aslı’ya bir soru: aslı cumartesi yağmur yağacak mı acaba, ne dersin?
This entry was posted in alıntı, çocuk kitapları, öneriler, yasemin. Bookmark the permalink.

10 Responses to >büyük çocuklara kitaplar

  1. asliberry says:

    >vallaha ben meteorolojinin yalancısıyım, şakır şakır yağacak diyor. Oysa öyle çok hayal kurmuştum ki. Olsun bu bizim moralimizi bozmasın, Yaman’ın dediği gibi hep böyle olacak değil ya, elbet güneş açacak. Önümüzdeki hafta buluşuruz. Ben geçenlerde Yaman’a Pıtırcık alıyordum, kitapçıda bilmiş bir anne çocuğunuz kaç yaşında dedi. Sonra ben takacağını anladım, 4,5 yaşında olduğunu söylemeyeyim dedim, 6 yaşında diye yalan söyledim. Kadın demez mi a, sizin çocuğunuz çok küçük, o kitap ona uygun değil. Şunu alın. Sinir şey. Kardeşim benim Yasemin’im var, sana nooluyor diyemedim tabii. Ben yaşlara bu kadar takılmıyorum. Şimdi algılarsa okurum, algılamazsa bekletirim dedim. Ama sen kitapçılarda tavsiyede bulunabilirsin çünkü çok sevimlisin ve kitap deyince gözlerin parlıyor. Sen o kadın gibi bilmiş bilmiş değil de, Meg Ryan’ın kitapçı filmindeki gibi şirinlik muskası kıvamında olursun.

  2. >yasemin, enid bloyton ne güzeldi. çerez gibi giderdi, döne döne okurdum bazılarını. samed behrengi de öyle, küçük kara balık’ı aldım ben bizim ufaklığa mesela. ben de sana yeni cikmis bir kitap tavsiye edeyim: http://yore.com.tr/?un=2574&rn=26alis masallarda adinda cizimleri cok sevimli komik bir kitap. cem sevebilir matrak bir cocuk oldugu icin:)bir de bir itiraf, gecen gun su “kesinlikle ben” kitabını ben de gordum ve de durduk yere yav bir kızım olsaydı da sunlardan okusaydık dedim. bu kitapları yaşlara göre kim ayırıyor allasen? bence iki yasinda bir cocuk rahatlıkla 4-5 yas kitaplarından zevk alabilir, 4-5 yasında bir cocuga da ohoo herseyi okursun artık.

  3. yasemin says:

    >jasmingreentea ben de hiç yaşa bakmıyorum. cem’in seveceğini düşündüğüm kitabı alıyorum mesela dişlerini gıcırdatan cadı 6 yaştan itibarenmiş, aldım. bizim seninle kitap alışlarımız çok benzerdi zaten yazarken de aklıma geldi :)sağol aslı :p tamam cuma çok iyi. evet ya yaman’ı rahatlıkla 6 yaşında diye yutturabilirsin. bana artık pek karışan görüşen kalmadı kimse şunu şöyle yap bunu böyle yap demez oldu yollarda, parklarda. yalnız geçenlerde cem şu büyükler için konan spor aletlerinin birinden düştü aslında aylardır biniyor hiç düşmezdi ama kendine aşırı güvendi ve çok hızlı sallandı neyse yere çakıldı. ben de yine o öyle sallanırken hiçbi şey dememiştim dergi okuyodum. çocuk düşünce bütün parkın gözlerini üstümde hissettim. park baskısı. ya da ben abartıyorum her çocuk düşebilir sonuçta parkta. birkaç anne koştu hemen hepsini geçip en önce ben vardım yanına çünkü eğer başka biri benden önce dokunsaydı cem’e o anda çok feci haykırırdı, en azından bunu önleyebildim🙂

  4. Anonymous says:

    >Yaseminişte çok sevdiğim bir konuBenim sevdiklerim de : Küçük Kadınlar ,Grimms’den masallar,80 günde devri alem,Yaramaz Sophie,Andersenden masallar,Küçük PrensesSEVGİLERSesil

  5. yasemin says:

    >aaa sophie! ben de çok severdim sophie’yi🙂 andersen ve grimms’i de. ben küçük kadınlar’ı okumamıştım filmini birkaç ay önce izledim: susan sarandon anne, kızlardan biri de aa adı aklıma gelmedi ha winona bu sefer de soyadını hatırlayamadım ryder mıydı? hikaye güzeldi keşke zamanında okusaymışım.

  6. >muzır, muzip ve yaramaz çocukların konu olduğu kitaplara bayılırdım, hala da bayılırım. yukarıda da yazılan sophie’nin maceraları, yaramaz kızlar serisi ve bir de madita. çok severim yahu :)) ne güzel.

  7. Anonymous says:

    >Yaseminben utanmadım geçen ay “küçük kadınlar” kitabını satın alıp kütüphaneme geri kazandırdım. Küçükken kaç kere okuduğumu hatırlamıyorum(100,200?)SevgilerSesil

  8. banu says:

    >Merhaba Yasemin,Yazilarini ara ara okuyorum, ozelliklede kitap onerilerini. Benim kizim daha cok kucuk ama, surekli bunu da aklimda tutayim, sunu da aklimda tutayim diyorum. Her ne kadar bebek kitaplari hakkinda birsey bilmiyor ve yeni yeni ogreniyor olsam da, konu cocuk kitaplari olunca kendimi tutamadim, bir yorum da ben yapayim dedim. Ozellikle de Pitircik’i gorunce. Gecenlerde burda (londra) bir kitapcida Nicolas diye gorunce, suratimda bir siritma oldu. Her gittigimde alsam mi almasam mi diyorum. Sanirim yakinda alacagim. Lastik pabuclari da cok sevmistim. Birde Yedi Renkli Okul vardi (yazarina baktim Yakov Akim mis). Sophie’nin Maceralari, Gizli Bahce, Ideal kitaplardan yesil seri (Fransizcadan ceviri Gizli ajan Langelot’un maceralari ve benzer macera kitaplari) benim aklima gelenler. Sevgiler. Banu

  9. yasemin says:

    >banu merhaba. ideal kitaplar dedin de ben ordan esrarengiz çanta’yı ve bikaç heyecan verici romanı daha okumuştum. esrarengiz çanta ismi bi garip geldi şimdi emin olamadım ama öyleydi galiba. a bir dakika baskan yayınlarıydı o. baskan da yeşildi, böyle cep kitabı boyutlarındaydı kitapları. gizli bahçe’yi de hatırlıyorum. charlie ve lola’yı bulabilirsin sanırım orada.

  10. şadan says:

    >yasemin , yüzümde gülümsemeyle okudum sınıf kitaplığından kitap seçme anını. ne güzel. yani o yaşlarda kitabı kendin seçmek isteyişin falan. ben öyle değildim hiç:(bana da arada bir çocuk kitabı okuma isteği geliyor. geçenlerde alkımda öyle bi çocuk kitabını bitirdim.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s